אייס קפה – כל מה שרציתם לדעת

הקיץ הגיע ואיתו גם הקפה הקר. מכל פינה, בבתי קפה, בברים, במסעדות ואפילו בפיצוציות, ניבטות אלינו כוסות פלסטיק שקופות וגדולות, מלאות באחד המשקאות הטעימים והמרעננים ביותר – האייס קפה.

אייס קפה, כשמו כן הוא, קפה קר. הוא עשוי מרכיבים פשוטים כמו חלב, סוכר, מים (קרח גרוס), קפה כמובן ולפעמים גם שמנת ומשפרי טעם נוספים. ניתן למצוא אותו במגוון טעמים ובמגוון טקסטורות. ניתן לרכוש אותו ברשתות קפה גדולות ובפינות קפה קטנות. ניתן לרכוש אבקה להכנה במשרד ואפילו, ניתן להכין אותו בבית, אז רגע לפני שניתן את המתכון לאייס קפה מדהים, קצת היסטוריה

אייס קפה – קצת היסטוריה

לאייס קפה של היום, בשונה מלבני משפחתו הקפה והקפה הנמס, אין היסטוריה מרתקת של סיפורים המגיעים מקצוות עולם ואין תרבות עשירה הסובבת סביבו. האייס קפה נוצר, אולי בטעות, מהצורך של אוהבי הקפה והקפה הנמס ליהנות מטעמו ומהארומה שלו גם בקיץ הלוהט והחם.

יש שיגידו כי לפני שנים רבות, לא קראו לאייס קפה בשמו הנוכחי, אלא כינו אותו בשם “גרניטה”. ה-“גרניטה” היה בעצם קינוח איטלקי ממוצא סיציליאני, שהיה עשוי מפולי קפה בשילוב מיצי פירות או סירופ סוכר. נשמע אולי קצת מופרך, אבל טוב לדעת כי לאייס קפה הנפוץ כל כך, יש איזו מורשת איטלקית רבת שנים.

אייס קפה בטעמים

האייס קפה המקורי עשוי פולי קפה וטעמו בהתאם. בשנים האחרונות, הביקוש הרב לאייס קפה הוביל חברות קפה רבות לייצר אייס קפה בטעמים נוספים. האייס קפה מגיע בטעמי וניל, שוקולד, מוקה ועוד. בחלק מהמשקאות, הטעמים החדשים השתלטו כליל, עד כדי כך שטעם הקפה כלל לא מורגש. עם זאת, עדיין ניתן למצוא משקאות אייס קפה בטעם קפה, המלווים בטעם עדין של וניל או שוקולד.

שאלת השאלות: אייס קפה – משמין או לא?

אחד החידושים הנפוצים לאחרונה הוא אייס קפה לייט או אייס קפה דיאט. ודאי נתקלתם בהם בעת שיטוט בין בתי הקפה השונים. האם יש דבר כזה אייס קפה דל קלוריות וכמה קלוריות יש באייס קפה רגיל? במחקרים שבוצעו בשנים האחרונות, נמצא כי משקאות האייס קפה מכילים מספר רב של קלוריות, אשר לפעמים שוות ערך לארוחה מלאה. ברשתות בתי הקפה, נמצא כי הערך הקלורי של אייס קפה רגיל נע בין 76 ל-106 קלוריות לכל 100 מ”ל, שזה בין 340 קלוריות ל-480 קלוריות לכוס של 450 מ”ל (הגודל הממוצע אותו מספקים בדרך כלל). בחו”ל, אגב, ניתן למצוא משקאות אייס קפה בעל ערך קלורי גבוה יותר, עד ל-560 קלוריות.

אייס קפה לייט, לעומת זאת, נמכר ברשתות בתי הקפה כשהוא מכיל בין 11 ל-100 קלוריות לכל 100 מ”ל, שזה בין 50 קלוריות ל-450 קלוריות לכוס של 450 מ”ל. הבנתם נכון, איך יתכן שיש אייס קפה לייט בעל 400 קלוריות ויותר? במחקרים שנעשו ברשתות הקפה ברחבי הארץ, התגלה כי ישנם משקאות אייס רבים אשר שווים או קרובים בערכם הקלורי למשקאות האייס קפה הרגילים. לא נרצה להזכיר במאמר זה שמות של רשתות בתי קפה, רק נמליץ לכם לשאול ולברר לפני שאתם מנסים וטועמים.

אייס קפה – הכנה עצמאית

הדבר הנפלא ביותר במשקאות האייס קפה הוא שניתן להכין אותם בבית או במשרד, בקלות ובמהירות, מבלי להסתבך ולהתעסק עם מספר קלוריות לא ברור. יש מספר מתכונים להכנה עצמאית, להלן הנפוץ והפשוט מביניהם:

מרכיבים: 1.5 כפיות קפה או קפה נמס, 2.5 כפיות סוכר, טיפה מים רותחים, חלב קר, קוביות קרח, בלנדר.

אופן ההכנה: מערבבים את הקפה והסוכר יחד עם מעט מים רותחים עד להמסה מלאה. מוסיפים חצי כוס חלב קר וכעשר קוביות קרח, מכניסים לבלנדר ומערבבים בפולסים קטנים.

כדי להעשיר את הטעם ניתן להוסיף קוביות שוקולד, אייריש קרים, כדור גלידה או שמנת מתוקה. ניתן, אגב, גם לרכוש אבקות אייס קפה, אשר כל שיש לעשות הוא להוסיף להם חלב קר או חלב וקוביות קרח גרוס. ניתן להפוך את המשקה לדל קלוריות על ידי שימוש בממתיק מלאכותי במקום סוכר ובחלב של 1% אותו ניתן להקפיא כקוביות קרח.

לרוויה!