מקציף חלב – בעונג רב

איזה סוגי מקציפי חלב יש? מה ההבדל בין מקציף ידני לאוטומטי? איך יוצרים קצף מושלם? היכנסו וקראו כל מה שצריך לדעת על מקציף חלב

גדלתי על חלב מוקצף. אני זוכרת את אבא שלי ואותי יושבים בערב ליד שולחן הסלון ודנים על הא ועל דא, בידינו כוסות של קפה נמס חם, עם קצף עשיר מלמעלה. אני זוכרת את המתכון לקצף העשיר בפרטי פרטים: שתי כפיות סוכר (ואפשר גם יותר), כפית וחצי נס קפה, ומעט מים פושרים, בגובה של כפית שטוחה. המינון היה חייב להיות מדוייק. אם חרגתי ממנו, אפילו במעט, גובהו של הקצף המתקבל היה פחות ממילימטר. אם אפשר לקרוא לזה קצף.. את המרכיבים מערבבים בחוזקה, עד שנוצר נוזל דביק בצבע קרמי. לנוזל מוסיפים מים רותחים באיטיות, ולאחר מכן חלב, כך שלאט- לאט היה נוצר לו קצף עשיר. ממש מעדן.

שנים רבות לאחר מכן, שהיתי בבית מכרה, שהגישה לי קפה נמס עם קצף גבוה ועשיר מלמעלה. אני, שלא שמעתי את קול הכפית מתנגשת בדפנות כוס הזכוכית, הייתי חייבת לשאול אותה כיצד הצליחה ליצור קצף מעולה כזה, גבוה, עמיד וסמיך הרבה יותר ממה שהכרתי. היא מלמלה משהו על מקציף חלב שבעלה קנה לה, אין לה מושג מאיפה, אבל זה עובד.

הייתי חייבת לברר. תחילה ניסיתי להבין מהו בכלל הקצף הנוצר על גבי החלב. הסתבר לי, שמממש כמו קצף של גלי ים, גם קצף החלב עשוי מבועיות קלות-משקל בגדלים שונים, המתגבשות יחד לרשת סמיכה וצפופה. הבועיות אינן נראות לעין, כך שהקצף נראה כמקשה אחת, בעלת מרקם חלק ועדין. הבועיות המרכיבות את הקצף נוצרות בתהליך פמפום וערבוב מאסיביים.

שנית, הבנתי שאין צורך להיות ברמנית או עובדת בית קפה כדי להצליח ליצור קצף מעולה. כל שצריך הוא מקציף חלב טוב, אשר ייצור מליוני בועיות קטנות, שיצטרפו לכלל קצף מעורר. מסתבר אגב, שכדי שהקצף יצא מושלם, כדאי שהחלב יהיה לאחר חימום בטמפרטורה ממוצעת של 55 מעלות, אחרת הוא עלול להתפרק.

גיליתי בנוסף שישנם כמה סוגים של מקציפי חלב. יש אוטומטיים וחשמליים, יש שפועלים על סוללות ויש מקציפי חלב ידניים, הדורשים פעילות מסיבית של שרירי הידיים. יש מקציפים המגיעים כחלק ממכונת קפה, ויש מקציפים שניתן לרכוש כאביזר נפרד. חשוב לדעת כי מקציפי חלב ידניים מספקים קצף באיכות גבוהה הרבה יותר מאשר מקציפי חלב אוטמטיים.

סוגי המקציפים הידניים

ישנם שלושה סוגים עיקריים של מקציפי חלב ידניים:

  1. הסוג הראשון הוא מעין מוט גמיש, אשר מצידו האחד מקום נוח לאחיזה ומצידו השני מעין סליל. יצירת קצף במכשיר זה נעשית על ידי הקצפה מהירה וערבוב בעזרת סליל המוט במשך כ-20 שניות. ממש כמו בשיטה הישנה. ניתן למצוא גם מקציפי חלב מסוג זה הפועלים על סוללות.
  2. סוג נוסף של מקציף מורכב ממיכל (כד) ובוכנה (כמכסה). כדי ליצור קצף במכשיר זה, יש למלא את הכלי בחלב בגובה שליש הכד, להעלות ולהוריד את הבוכנה באיטיות ובעדינות 20-15 פעמים, עד ליצירת קצף.
  3. בסוג השלישי נכללים מקציפים הפועלים בעזרת סוללות. מקציף חלב זה נראה כמו ספל, אשר בתחתיתו סליל נירוסטה נסתר. מוזגים חלב, לוחצים על כפתור, והעבודה נעשית עבורכם. לקצף הנוצר מוסיפים קפה. בדרך-כלל ניתן לשתות היישר ממקציף חלב זה.

טיפים ליצירת הקצף המושלם

  1. מומלץ לחמם את החלב לפני ההקצפה על הגז או במקרוגל, כדי לקבל קצף מושלם.
  2. לאחר הפמפום של מקציף החלב הכולל בוכנה, מומלץ לנענע אותו קלות ולדפוק בתחתיתו, כדי להיפטר מבועות גדולות.
  3. לאחר ההקצפה, מומלץ לסובב בקלילות את מקציפי החלב, כדי לקבל קצף אחיד.
  4. כדי לגרום לקצף להיות סמיך ומעשיר יותר, ניתן להוסיף שמנת.
  5. מומלץ להקציף חלב קודם ואז להוסיף לו קפה מוכן, אחרת הקפה מתקרר ועלול להיהרס.

כל אלו יובילו ליצירת קצף עשיר איכותי, ממש בטעם של פעם.

שווה בדיקה!