מטחנת קפה בטעם של פעם

מי שלעס פעם פולי קפה יודע כי ללא מטחנת קפה אין קפה.

טעם הפולים במצבם הגולמי מר והם קשים לעיכול, קלייתם וטחינתם מאפשרת למצות את השמנים הארומאטיים שמעניקים למשקה את תכונותיו המיוחדות.

אך עלייה וקוץ בה שכן טעמו של הקפה ישמר רק בשעות הראשונות שלאחר הטחינה, כמובן ששיטות אחסון קפה מתקדמות כשיטת הקפסולות של לוואצה מאפשרות לשמור את הקפה טרי למשך זמן רב אך מי שאוהב לגעת בפולים יעדיף אולי את השיטה המסורתית לטחינת קפה המאפשרת להכין קפה טרי “ישר מהתנור”.

בנוסף לכך יש להליך משמעות בקרב המקצוענים שכן טחינת קפה תאפשר ל”קפהוליק” להריח את הארומה העשירה מרגע הוצאת הקפה מהשק (או השקית) ועד התמוססותו במים המהבילים.

מטחנת קפה ידנית לשמירת המסורת:

במאה ה-20 האוטומציה החליפה את עבודת הידיים.

הבריסטרים הראשונים הסתפקו במכתש ועלי לטחינת הקפה הרי שהיום הם מתלבטים בין מטחנת סכינים למטחנת דסקיות, בודקים את מהירות הסיבוב ואת מידת ההשחזה.

אמנם התוצר שנקבל בטחינה אוטומטית מדויק ופולי הקפה ייגרסו עד דק אך אוהבי הנוסטלגיה יתקשו עם אובדן החספוס של הטחינה הידנית וכפי שיש המעדיפים לשמוע מוסיקה בתקליטי וניל ונהנים מרעשי הרקע השרוטים יש המוצאים הנאה בטחינת קפה באופן ידני.

מטחנת קפה ידנית גם נראית טוב יותר מנכדותיה הרובוטיות. קופסת העץ וגלגל השיניים ממתכת מתאימים לתצוגה במטבח או בפינת האוכל ורבים רוכשים אותן רק כרהיט או חפץ נוי.

האם ניתן להפיק קפה במטחנה ידנית?

מלבד הנוסטלגיה חייבת להישאל השאלה הפרקטית- האם מטחנה ידנית טובה להפקת קפה?

התשובה לשאלה זו תלויה בסוג הקפה המועדף עליכם ובסוג המטחנה ואיכות ייצורה.

אם אתם אוהבים קפה שחור, טורקי או בוץ נראה כי מטחנה ידנית טובה תוכל לשמש אתכם בהנאה.

הטחינה הידנית גסה מטחינה אוטומטית ולכן הגרגרים גדולים ובנוסף בתהליך הידני קשה לקבוע את עובי הגריסה.

לכן קפה גרוס ידנית מתאים בהחלט לסוגי הקפה הללו אך תתקשו להשתמש בו להכנת אספרסו או הפוך.

איכות מטחנת הקפה תלויה בתהליך הייצור ובחומרים מהן המטחנה מורכבת.

נהוג להתקין במטחנה ידנית סכין שנוצר ביציקה או סכינים בעיבוד שבבי. סכין היציקה כהה יותר ולכן הטחינה טובה פחות. ניתן לקבוע במטחנות אלו את עובי הטחינה: מנגנון פשוט הוא בורג המאפשר קירוב או הרחקה של הסכין התחתון.

שיטה זו אינה מדויקת ובורג הכוון נוטה להשתחרר, במטחנות איכותיות נהוג להתקין מכוון על ציר בחלק החיצוני של קופסת המטחנה, לאחר שימוש לא רב במטחנה תדעו ברמה גבוהה של דיוק מהו הגבוה המתאים לצרכיכם ותפיקו קפה טוב באיכות גבוהה.

עוד דברים שכדאי לדעת

כדאי- לטחון את הקפה רגע לפני הכנת המשקה.

אי אפשר להתווכח עם הניסיון, הקפה פשוט טעים יותר.

לא כדאי- להזניח את המטחנה. טחנתם? נקו אותה, הסירו שאריות קפה ונקו את הסכין.

אפשר- לחפש בבוידעם אצל סבתא בבית, מי יודע איזו מטחנת קפה היא מסתירה.

יש סיכוי לא רע שמטחנה ישנה טובה יותר מחדשה המיוצרת בסין פשוט משום שאז ייצרו אותה לשימוש ולא לנוי.

אי אפשר- להשוות מטחנה ידנית לאוטומטית. עזבו את מה שהחברים אומרים, יכול להיות שלמטחנה האוטומטית שרכשו יש ביצועים מדהימים אז מה? מישהו פעם שאל אספן מכוניות למה הוא מחזיק דודג’ בלי מזגן משנות ה-60?