קפה Lavazza – מאה שנות מצוינות בעולם הקפה

חברת קפה Lavazza האיטלקית, קיימת ופועלת מזה למעלה מ 100 שנים בתחום פיתוח וייצור קפה. החברה מובילה מסורת רבת שנים של מצוינות המהווה מודל לחיקוי, דוגמא וסמל ברמה בינלאומית לאיכות, וחדשנות נמשכת בשימור ופיתוח הארומה המיוחדת של הקפה לטובת אניני הטעם הנאמנים שלה בכל רחבי העולם.

חברת Lavazza אשר חרתה על דגלה את המטרה להפיץ בכל העולם את הארומה המשובחת של האספרסו האיטלקי, פיתחה ומפעילה אקדמיה לקפה. מרכזי ההדרכה של האקדמיה פרוסים בכל רחבי העולם ומיועדים ללמד ולהפיץ את תורת ייצור והכנת הקפה בקרב בעלי מקצוע כמו: אנשי סגל של בתי קפה, מסעדות, ברים ואוהבי קפה בכלל.

סוד הצלחת החברה טמון באמנות הוירטואוזית להמציא תערובות מיוחדות של פולי קפה לשם השגת ארומה משובחת בטעמים שונים, המתבטאים במבחר העצום של מוצרי קפה, הידועים בכל רחבי העולם. למעשה, אמנות עירוב הפולים הומצאה ופותחה ע”י מייסד החברה לואיג’י לוואצה עוד בשנת 1900.

מערכות הגידול והייצור של פולי קפה פרוסים כיום על פני כל הגלובוס, בעוד החברה מנוהלת ממטה חברת האם בעיר טורינו שבאיטליה.

חברת Lavazza – דור המייסדים

חברת Lavazza נוסדה ע”י לואיג’י לוואצה בשנת 1895. לואיג’י לוואצה נולד למשפחת חקלאים ב 24/4/1859 ב”מוריסנגו”, כפר קטן בפרובינציה “אלכסנדריה” באיטליה. החיים הקשים ב”מוריסנגו” דירבנו את אב המשפחה לייעד עתיד טוב יותר לבנו וכך הוא שולח אותו ללמוד בבית ספר. בגיל 25 עם פרוטות בכיסו וחלום גדול להקים עסק משלו, לואיג’י נוסע לעיר טורינו בה הוא חי ולומד כלכלה, מסחר וכימיה בבית הספר העירוני במקום. בתקופת לימודיו, הוא עובד למחייתו בעבודות מזדמנות כעובד כפיים, פועל בית חרושת, זבן בחנויות ועוד. בשנת 1895 הוא מחליט שהגיע הזמן לממש את חלומו ולהקים עסק עצמאי משלו. מתוך האמונה שכדי להצליח, חובה להתרכז ולהתמקצע במוצר יחיד, הוא בוחר בקפה ומייד הוא פותח חנות קפה משלו. מכאן והלאה מתחיל להתגלגל סיפורו של מותג חברת Lavazza המצליחה.

חברת לוואצה מאז הקמתה בשנת 1895 ועד היום, נותרה בבעלות משפחת לוואצה וממשיכה לעבור מדור לדור, מאב לבן. גם כיום החברה מנוהלת בניהול משותף של שלוש מדורות המשפחה: הסב, הבן והנכד.

חברת Lavazza – פריסה עולמית/ נתח שוק

חברת לוואצה פרוסה על פניי כל הגלובוס. בבעלותה מטעי קפה באזורים טרופיים ברחבי העולם והיא גם קשורה בקשרים עסקיים עם חברות ומגדלים פרטיים העובדים עבורה עפ”י הסטנדרטים הגבוהים שהיא קבעה.

לחברת Lavazza נתח שוק מוערך של 50% בקרוב בשוק הקפה באיטליה (בפער ניכר משאר מתחרותיה), ונתח שוק נכבד גם בשאר העולם. החברה מייבאת לאיטליה כ 35% מכלל יבולי הקפה המגיעים למדינה.

חברת Lavazza – תהליך ייצור קפה באיכות ללא פשרות

דיי בשתיים או שלוש דקות כדי לסיים שתיית ספל קפה ולספוג את חגיגת הטעמים והעונג שבו. עם זאת שתיית הקפה מהווה רגע סיום למסלול ארוך ודקדקני של תהליך ייצור המבטיח איכות קבועה ומתמשכת,

החל מזריעת הצמח במטעי הקפה (Arabica, Canephora) באזורים טרופיים שונים ברחבי העולם ועד לספל הקפה.

ייצור פולי קפה גולמיים

פולי קפה הם חומר הגלם העיקרי להשגת ייחודיות הטעמים של קפה לוואצה. תהליך הייצור כולל: זריעה, קטיף ידני, קילוף והפרדת הפולים מהפרי, ברירת הפולים לפי סוגיהם המוגדרים, עיבוד הפולים בשטיפה (על מנת לשמר את הארומה המיוחדת), יבוש בשמש למשך כשלושה שבועות והפרדת שאריות של קליפות לקבלת פולים מוכנים לעיבוד. במשך הדורות פיתחה החברה שיטות גידול ודישון ייחודיות. מגדלי הקפה ברחבי העולם הוכשרו במיוחד והם נדרשים לעמוד בסטנדרטי הגידול הגבוהים של החברה.

קליית פולי הקפה

טכנולוגיית קליית הפולים מיועדת לקבוע את מגוון טעמי הקפה ורמת החומציות שלהם. במסגרת התהליך הפולים עוברים קלייה באוויר חם בשיטת הריחוף, תוך עליית טמפרטורה באופן הדרגתי מ 100 עד 240 מעלות צלסיוס (לכל סוג קפה תהליך קלייה משלו). בתום הקלייה, הפולים עוברים קירור מהיר ע”י זרם אויר קר. במסגרת תהליך הקלייה, הפולים משנים את צבעם, נפחם גדל והם מקבלים את הארומה והריח המיוחדים של קפה לוואצה.

הכנת תערובות פולים לפי סוגי קפה

כאמור, שיטת עירוב הפולים הומצאה ע”י לואיג’י לוואצה עוד בתחילת המאה שעברה, והיא תקפה גם כיום אם כי שוכללה במשך השנים. השגת טעם מסוים, מרקם, ריח, מתיקות, שוקולדיות, חומציות וכ”ו, כרוכה לעיתים בעירוב של עד 5 או 6 סוגי פולים, שנזרעו בחלקים שונים בעולם בתנאי אקלים שונים.

טחינת תערובות הפולים

דרגת טחינת הקפה קובעת את יכולת המים למצות את הקפה מתוך האבקה. גודל כל גרגיר באבקה מסוימת, נקבע במדויק ע”י מכשור טחינה מתקדם, ומיועד מראש לשיטת מיצויי קפה מסוימת. לדוגמא: אבקה עבור מכונת קפה מסוימת יכולה להיות גסה יותר, הואיל והקפה עובר הכנה אוטומטית מותאמת. לא כך לגבי קפה ביתי עבורו תידרש אבקה עדינה הרבה יותר.

אחסון ואריזת הקפה

קפה הוא מוצר חוויתי הפועל על חושיי האדם (טעם, ריח, מרקם, מראה..). קפה המאוחסן לתקופה ארוכה עשוי להתחמצן ולאבד לחלוטין את האיכות החושית שלו ובעיקר את הטעם והריח המייחדים אותו. כדי למנוע פגיעה באיכות הקפה בעת אחסון, חברת Lavazza פיתחה שיטה של נטרול אפשרות החמצון ע”י מערכת להזרמת גז אינרטי על הקפה במשך כל זמן האחסון.

חברת לוואצה משתמשת בטכנולוגיות, בחומרי אריזה מתקדמים ובשיטות של אריזות וואקום למניעת כניסת אוויר, לחות או אפילו אור לקפה. בסוג מסוים של אריזות מותקנים גם שסתומי כוון אחד להחזרת הוואקום אחרי פתיחה. קיימות צורות אריזה שונות לקפה, כמו: קפסולות קפה , שקיות, קופסאות מתכת וכדומה.

צוות טעימת קפה/ בקרת איכות

לשם אבטחת איכות המוצרים, בחברת לוואצה קיים צוות טעימת קפה הכולל מומחים ממדרגה ראשונה בכל הקשור לארומה, טעמים, ריחות, מרקמים וכדומה. טעימות האיכות משולבות הן בתהליך ברירת גרעיני הקפה הגולמיים, והן לאחר טחינת תערובות הפולים.

לוגיסטיקה והפצת קפה

חברת Lavazza משתמשת במערכות שליטה ולוגיסטיקה ממוחשבות מתקדמות. מערך הלוגיסטיקה והפצת המוצרים נשלט ע”י חברת האם בטורינו. לחברה מערך מחסנים גדול הממוקם בטורינו, מילאנו ורומא. הסחורות מגיעות מכל העולם אל מחסני החברה ומופצות משם, החברה מציעה אספקת קפהסדירה לכל העולם.