מסלול בעקבות עולם הקפה באיטליה

איטלקים בכל רחבי העולם חולקים רקע תרבותי משותף, המורכב מאלפי שנים של היסטוריה, אמנות, מסורות, מוזיקה ואוכל. קפה איטלקי הוא מורשת ידועה אשר מוערכת ברחבי העולם ועבור הרבה איטלקים מדובר באורך חיים של ממש וממש חלק מהתרבות.

מאת Lavazza

Lavazza הינה חברת הקפה המובילה באיטליה עם למעלה מ- 120 שנות פעילות ו מביאה את הטעם, הארומה וההנאה של קפה מעולה לבתים איטלקיים כבר יותר ממאה שנה, וכעת היא חולקת כמה טיפים מיוחדים כדי ללמד אתכם עוד על עולם ה קפה.

אז ברוכים הבאים לאיטליה: 20 מחוזות ויותר מ – 000,8 עיירות וערים פזורות על פני מדינה הכוללת הבחנות אינסופיות, מצפון לדרום, ממזרח למערב. למעשה, המגוון התרבותי של איטליה הוא שהופך אותה לעוצרת נשימה ואהובה במיוחד.

מדובר בשלל תרבויות ומסורות שונות, שכולן מבוטאות בקפה שהאיטלקים שותים מדי יום.

שתיית קפה עשויה להעלות זיכרונות נעימים של ישיבה בפיאצה השכונתית הקטנה, לקום עם קפה לאטה בדרום איטליה או זריקת אדרנלין בדמות משקה מעורבב עם רובוסטה לפני היציאה לעבודה בבוקר סגרירי במרכז מילאנו. בסופו של דבר, התחושה הזו של מקומיות היא חלק בלתי נפרד מהמורשת האיטלקית.

שתיית קפה הופכת לטקס שאנשים מרשים לעצמם להשתתף בו בבוקר ובכל שעות הי ום, בבית, בבית הקפה או בבר השכונתי.

אבל מתי הופיע הקפה באיטליה לראשונה?

כדי לענות על שאלה זו, עלינו לחזור ל- 1683 ,השנה שבה שוחררה וינה מהעות’מאנים בזכות קואליציה עם הרפובליקה הוונציאנית.

כשנמלטו, נטשו העות’מאנים כ- 500 שקי קפה.

כתוצאה מכך, הקפה החל לזרום סביב תעלות ונציה ומשם אל שאר רחבי הארץ. זו הסיבה שהקפה בוונציה נוטה להיות מלא וארומטי, עם רמזים של ניחוח וניל מזרחי – הוא משקף שנים של היסטוריה ומסורת.

הקפה במילאנו לעומת זאת, שונה בתכלית: מילאנו היא עיר שזזה קצב מהיר, פונקציונלית ופרגמטית ולכן לא מפתיע שהקפה שם קליל, עדין ומשובח. מצד שני, קשיחות השטח והקשיים שגרמו מלחמות העולם פיתחו ציפיות חושיות שתושבי אזורי פיימונטה וליגוריה יכלו לספק בקלות בטעמים מתוקים, עדינים ואלגנטיים. עבורם, הקפה היה בעיקר תענוג קטן שניתן ליהנות ממנו יחד עם האורחים.

בשנת 1938 ,אכיל גאג’יה המציא מערכת מנוף חדשה, וכך נוצרה דרך חדשה לשתיית קפה במודנה. ניתן היה ליצור קרמה עבה וארומטית יותר, שמחזיקה את הסוכר לכמה שניות לפני שעוטפת אותו לגמרי ומושכת אותו כלפי מטה, במעין ריקוד איטי ומרתק.

אי אפשר יהיה לדבר על קפה באיטליה מבלי להזכיר את ה- ” cafè e ‘tazzulella “הנפוליטני. אינטנסיבי, כהה, קצר: בזכות הנגיעות הללו האספרסו הנפוליטני הפך לשגריר בינלאומי המעיד על איכות וסגנון איטלקי.

אבל ההבדלים לא מסתיימים כאן: יש גם הבדלים במינוחים הקשורים לקפה. למעשה, המרוקינו הנפוץ במילאנו נקרא ב יצירין בטורינו )שם לוואצה מהווה שם דבר בתרבות הקפה(, ונקראית אספרסינו בפוליה. אבל המלכה הבלתי מעורערת של היצירתיות מבחינת שמות היא טריאסטה.

אם ברצונכם ללגום קפה אספרסו בבית הקפה עליכם לבקש נירו, אולם אם אתם חפצים באספרסו בכוס קטנה, תיגשו לדלפק בביטחון ובקש ו נירו ב- B .קאפו הוא מקיאטו קפה )אספרסו עם שפריץ חלב מוקצף( בכוס, שהופך לקאפו ב- B אם ברצונכם להזמין כוס קטנה. הקפוצ’ינו הוא, באופן מבלבל מעט… קפה לאטה!. זה לא יהיה מפתיע אם הזמנת “קפה, בבקשה” תיפגש בשאלה “מה אמרתם שאתם רוצים?”

במסענו דרך אזורי איטליה, כל עיר הוכיחה כי יש לה זהות מוגדרת, תוך התאמת קפה לצורה ייחודית משלה לפרש את הטעם. מסיבה זו כל קפה אזורי משקף תרבות ומגלם את המאפיינים הייחודיים של העיר או האזור. כך למעשה יש הרבה יותר מ”קפה” פשוט מאחורי כל טעם, ומאחורי כל שם – בין אם מדובר באספרסו, ביצרין או נירו ב – B.

בזמננו, הקפה האיטלקי האותנטי הוא אספרסו, והאספרסו האיטלקי האיכותי בי ותר הוא של לוואצה. אספרסו מוכר בכל העולם כקפה איטלקי מובהק. ‘אספרסו’ פירושו “מיוצר לפי הזמנה”, מכיוון שהוא ומכן במהירות כפי שאופייני לקפה המרוכז הזה. התכונות החיוניות שלו, הקרמה המוצקה, הגוף המלא והארומה העזה הם תוצאה של מערכת מיצוי הלחץ של מכונת הקפה.

האלכימיה של האספרסו פותחה הודות ליצירתיות איטלקית, וערבוב פשוט של קפה טחון ומים חמים הובילה לצורת אמנות בפני עצמה שאותה מחכים ודורשים בכל רחבי העולם.ֿ כיום, מכונות קפה אספרסו ביתיות מאפשרות להציע חוויה יוצאת דופן לאוהבי הקפה. שתיית קפה הפכה לשגרה ולטקס עבור רוב המשפחות האיטלקיות – הדרך הטובה ביותר להתחיל את היום בגישה נכונה.

שתיית קפה – שילוב של חיוביות, אנרגיה, ארומה וכל מגוון הטעמים שמסביב – הופכת לפינוק, לסיפוק, להנאה ודבר שכיף לחלוק עם אחרים. עם למעלה מ- 27 מיליארד כוסות קפה שנצרכו ברחבי העולם, לוואצה באמת מקבלת את פני הצרכן כשהוא מתעורר בכל בוקר ומלווה אותו לאורך כל היום.

אודות קבוצת לוואצה

חברת הקלייה האיטלקית, שהוקמה בשנת 1895 בטורינו, נמצאת בבעלות משפחת לוואצה מזה ארבעה דורות. לוואצה נחשבת לאחת ממפעלי הקלייה החשובים בעולם והקבוצה פועלת כיום ביותר מ – 90 מדינות באמצעות חברות- בת ומפיצים. לוואצה מייצאת כ – %60 מהקפה שאותה היא מייצרת ומעסיקה בסך הכל כ – 000,3 עובדים עם מחזור רווחים של יותר מ-9.1 מיליארד אירו בשנת 2016 .

לוואצה המציאה את רעיון התערובות, קרי, אומנות השילוב של סוגי קפה שונים מאזורים גיאוגרפיים שונים בשנותיה הראשונות ושיטה זו ממשיכה להיות מאפיין ייחודי של רוב מוצריה. לחברה ניסיון של למעלה מ – 25 שנה בייצור ומכירה של מערכות ומוצרים לקפה והינו בית העסק האיטלקי הראשון שהציעה ללקוחותיה מערכות קפסולות אספרסו.

לוואצה פועלת בכל המגזרים העסקיים: שירות קפה בבית, מחוץ לבית ובמשרד – תמיד תוך התמקדות בחדשנות בטכנולוגיות ומערכות צריכה. לוואצה הצליחה לקדם את המודעות למותג שלה באמצעות שותפויות חשובות בהתאמה מושלמת לאסטרטגיית הבינאום שלה, כגון בעולם הספורט עם טורנירי הטניס בגראנד סלאם, ובתחומי האמנות והתרבות עם מוזיאונים יוקרתיים כמו מוזיאון גוגנהיים בניו יורק, אוסף פגי גוגנהיים ונציה, ומוזיאון הרמיטאז’ המדיני בסנט פטרסבורג, רוסיה.

בהמשך לנתיב הגלובליזציה האסטרטגית שבה צועדת הקבוצה, לוואצה רכשה לאחרונה תכשיטים מקומיים בשווקי מפתח כגון Carte Noire הצרפתית (2015), Merrid בדנמרק (2015) ו- Kicking Horse Coffee בצפון אמריקה (2017). בנוסף, בשנת 2017, הקבוצה הרחיבה את טווח ההפצה שלה עם רכישת Espresso Service Proximité הצרפתית ו- Nims האיטלקית.

בישראל, המשווקים הרשמיים בתחום העסקי הינה חברת פאוזה שירותי קפה מקבוצת מי עדן ומספקת מגוון רחב של פתרונות קפה לעסק וביניהם – מכונות קפה, קפסולות, פולי קפה, אביזרים נלווים לקפה ועוד.