איכות הסביבה לאוהבי הקפה

שינויים גדולים מתחילים בפעולות קטנות ופשוטות, פעולות שכל אחד יכול לעשות ואינן משפיעות במאומה על איכות חייו או הרגלי שתיית הקפה שלו. הצטברות של הרבה מקרים פרטיים ופעולות מקומיות היא אשר מחוללת שינוי סביבתי משמעותי.

להלן מספר פעולות שאוהבי הקפה יכולים לנקוט ולתרום את תרומתם הצנועה לשיפור איכות הסביבה:

משקעי קפה לגינה–  משקעי הקפה הינם שאריות הקפה שנותרו בכוס לאחר לגימת המשקה ומופיעים בעיקר בקפה בוץ, פילטר ובמכונות קפה בסיום הכנת האספרסו. מסתבר כי משקעים אלה בעלי חומרי הזנה טובים לצמחי הגינה וניתן להסתייע בהם לדישון.

דרך יעילה להשתמש במשקעי הקפה ולתרום לאיכות הסביבה היא על ידי הכנת קומפוס -דשן הנוצר משאריות פסולת אורגני. קומפוס ניתן ליצור בפח אשפה או כל מיכל אחר שישמש כקמופוסטר, ממיינים בין זבל אורגני לזבל אחר ומכניסים לקומפוסטר את הזבל האורגני, מוסיפים לתערובות זו את משקעי הקפה וממתינים. זבל אורגני יהפוך לדשן לאחר כ ארבעה חודשים, קומפוס המכיל קפה הינו קומופוס מזין וטוב לגינה. אם אינכם יכולים או רוצים להקים קומפוסטור תוכלו פשוט לפזר את משקעי הקפה בגינה כתוספת דשן מזינה לצמחים.כך, מלבד התועלת לגינתכם תתרמו לאיכות הסביבה על ידי הפחתה של כמות הזבל.

קפה נגד חרקים– מסתבר שחרקים מסוימים (נמלים למשל) נרתעים מריח הקפה, את משקעי הקפה שצברתם והקפדתם לא להשליך לפח תוכלו לפזר בנקודות אסטרטגיות בנתיב טור הנמלים ולמנוע מהן להיכנס לביתכם. התרומה במקרה זה לאיכות הסביבה כפולה משום שנוסף להפחתת כמות הזבל גם נמנעתם משימוש במדביר חרקים כימי.

ספא קפה–  קפה ומשקעיו הינם חומר נוגד התחמצנות המונע את התקלפות העור ונשירת שיער, מגע הקפה בעור מסייע לתקן סדקים ומחדש תאים. בנוסף, במספר מחקרים התגלה כי קופאין עשוי להקטין את הסיכוי לחלות בסרטן העור. עד כמה שהדבר ישמע מוזר תרומתו של הקפה לעור ידוע בתרבויות מסוימות מזה מאות שנים ומסתבר שברוסיה נהגו למרוח משקעי קפה במרחצאות כטיפול עור לאחר הסאונה. תוכלו להשתמש במשקעי הקפה שצברתם בעצמכם, אך מאחר שנדרשת כמות לא מבוטלת של קפה ייקח לא מעט זמן עד שתהיה בידכם הכמות המבוקשת. לאחרונה החלו מס’ חברות לשווק תכשירים המבוססים על משקעי קפה, נראה כי תפוצתם מצומצמת ולכן בשלב זה תתקשו למצוא את התכשירים. בין אם תבחרו להשתמש במשקעי הקפה שלכם או לרכוש את תכשירי הקפה תרומתכם לשיפור איכות הסביבה אינה מבוטלת והיא מתבטאת בצמצום ניכר של אשפה.

השתמשו בכוס קפה אישית – כוס אישית עשויה חרסינה, פורצלן או זכוכית לא תיזרק לפח האשפה ותאפשר צמצום משמעותי בכמויות הזבל המושלכות בכל יום ממקום העבודה. בהנחה שעובד ממוצע שותה כשלוש כוסות קפה ביום הרי שכוס קפה אישית תסייע בהפחתת כמות זו של כוסות המושלכות לפח. המכפלה פשוטה למדי- הכניסו למשוואה את מס’ העובדים בחברה והכפילו בארבע התוצאה שתתקבל היא כמות כוסות הקפה שתחסכו לסביבה.

המאמץ לשיפור איכות הסביבה בתחילת דרכו, זהו מאמץ משותף שלכל אחד ואחת מאתנו יש אינטרס מובהק לקחת בו חלק. מהפכה זו מתחילה בפעולות קטנות ופשוטות, פעולות אשר לא משפיעות על אורח חיינו ולכן אינן מורגשות כמעט אך תרומתם המצטברת עשויה להיות משמעותית.