האבולוציה של הקפה

מאבקות לפולים ולקפסולות: האבולוציה של הקפה.

פעם כולנו הסתפקנו ב”קפה חול” מקופסת פח. מאז התקדם שוק הקפה הישראלי ועבר למכונות קפה איכותיות הפועלות על טחינת קפה או על קפסולות. אז מהי המכונה הנכונה עבורכם?

איזה ישראלי לא מכיר את טקס הבוקר הזה? מתעוררים, והדבר הראשון שעושים לאחר היציאה מהמיטה הוא “להעמיד מים” לקפה. הקומקום מרתיח את המים ומהארון נשלפת צנצנת של אבקת קפה כזו או אחרת. פעם היינו מדינה של אבקת קפה מקומית אחת, שבדרך כלל יצאה מקופסת פח. עם הזמן התפתחנו ולשוק נכנסו סוגים רבים של אבקות קפה וקפה מגורען. חלק מהמוצרים לא רע בכלל ומספק כוס קפה טעימה ונעימה, אבל זה לא אומר שגם מכאן אין לאיפה להתקדם. ובאמת, כבר שנים שישראלים רבים – אם בבית ואם במקום העבודה – נהנים מקפה טוב יותר, טעים יותר ומקצועי יותר מזה של האבקות של פעם. חלף-עבר הזמן שבמטבחון של המשרד כל מה שהיה אפשר למצוא זו צנצנת נס קפה. היום כולנו רוצים “קפה של בית קפה” גם כשאנחנו יושבים בבית או בעבודה. מה יש, מול המחשב לא מגיע לנו קפה הפוך, קפוצ’ינו או שוט חזק של אספרסו שיעזור לעורר אותנו מהעייפות שמגיעה אחרי ארוחת הצהריים המשרדית? לכן חברות שמכבדות את עצמן ודואגות לרווחת עובדיהן מקפידות כיום להציב במטבח מכונת קפה מקצועית – כזו הטוחנת פולי קפה או העובדת על קפסולות. מדובר בשני פתרונות שונים, שכל אחד מהם טוב וראוי. גם מכונת פולים וגם מכונת קפסולות תספק לכם את כוס הקפה הנכונה.

 

טחינת פולים: למצות את הפוטנציאל של הקפה

 

טחינת פולים היא השיטה פופולרית ומקצועית במיוחד להכנת קפה.(שימוש בקפסולות זו השיטה הפופולרית ביותר להכנת קפה אספרסו) לא במקרה מדובר גם בבחירה ב-ה’ הידיעה של מקצועני הקפה. מה יכול להיות טוב יותר מפולים שנטחנים דקה קצרה לפני השתייה (קרבת הזמן הזו מאפשרת שמירה על הטעם הטרי ועל הארומה), עוברים את ההרתחה של מכונת קפה מקצועית ונמזגים לכוס מהבילה? מכונות אספרסו הטוחנות פולים מצליחות למצות את הפוטנציאל של פולי הקפה המוכנסים אליהן ולמקסם את מה שאפשר להוציא מהם. כוס קפה מוצלחת כזאת ניתן לזהות דרך מידת הסמיכות של הקציפה (שכבת הקצף, המכונה גם “קרמה”). כדי להגיע לקציפה הקטיפתית לה שואפים יש צורך באיזון הנכון בין טמפרטורת הקלייה לטמפרטורת ההכנה, וכן ללחץ אוויר גבוה בתהליך. ככל שהמכונה מקצועית יותר – כך היא יודעת לספק טוב יותר את התנאים הדרושים האלו.

 

עד לא מזמן, חסרונה העיקרי של מכונה הטוחנת פולים היה הצורך במיומנות נדרשת לביצוע תהליך הטחינה והמזיגה ברמה האופטימלית. היום, לשמחתנו, קיימות מכונות טחינת פולים אוטומטיות, שקלות ונוחות לשימוש. אפילו קיימים דגמים המאפשרים להכין קפוצ’ינו מושלם בלחיצת כפתור אחת.

 

האיכות הגבוהה של השיטה הזאת (שהאספרסו שלה הוא באמת ללא תחרות) הופכת את חובביה לחסידים נלהבים שנשבעים אמונים למכונה שלהם. מלבד הטעם המצוין, הם מתענגים גם על הארומה הנפלאה שמיתמרת מעל לכוס הקפה הטרי כל-כך. ונתון משמעותי נוסף הוא שטחינת פולים היא גם השיטה הזולה ביותר להכנת קפה.

 

קפסולות קפה: קפה איכותי בלחיצה אחת

 

קפסולות קפה הן המצאה נהדרת לאלו שמעוניינים ללגום קפה איכותי עם טעם מדויק לאחר לחיצת כפתור בודדת. מכונת הקפסולות עובדת בצורה פשוטה מאוד ומספקת תוצאה עם פשרה מינימלית ביותר על הטעם. חובבי הקפה המושבעים אולי יעדיפו את הדרך היותר מורכבת ומקצועית, אבל גם הם לא יעקמו את האף מול כוס אספרסו שנמזגה ממכונת קפה משובחת לה הוכנסה קפסולה של קפה שהוא איכותי ללא פשרות.

 

איך זה עובד, בעצם? בתוך הקפסולה יש קפה טחון שנאטם בוואקום. מכונת הקפה מחממת מים, שואבת אותם עם משאבה ואז מזרימה אותם בלחץ דרך הקפסולה. התערובת ניגרת מפיית המכונה לספל שמתחת – ולכם נותר רק לקחת ולשתות. מכונות המשלבות מיכל חלב גם מחממות ומקציפות אותו במהלך התהליך, ופולטות בנפרד את החלב ואת הקפה לספל (אז אל תשכחו לערבב).

 

בעבר היה מבחר מוגבל למדי של קפסולות קפה, אבל התפתחות השוק הזה הביאה לכך שחברות רבות מייצרות סוגים שונים של מכונות ושל קפסולות. בתוך כל המבחר הזה יש גם קפה איכותי במיוחד. שילובה של טכנולוגיית הקפסולות הקלה כל-כך לשימוש, יחד עם היצע הקפה המובחר – מאפשר ליהנות מכל העולמות: גם להכין כוס קפה איכותית וגם לעשות זאת בצורה פשוטה שלא דורשת מאמץ, מיומנות או ידע. אין צורך לטחון קפה ואין צורך לנקות חלקים של המכונה בצורה אינטנסיבית לאחר ההכנה. החיסרון היחיד הוא שזוהי שיטה יקרה יותר להכנת קפה, אך משתמשים רבים מוכנים להשקיע מעט יותר כדי לחסוך את הטרחה. בדיקה שנערכה לאחרונה ופורסמה בעיתונות גילתה שבעוד בשוק אבקות הקפה חלה ירידה במכירות – שוק הקפסולות צומח מדי שנה במספרים דו-ספרתיים.

נשאר רק לבחור

אז עכשיו, אחרי שלמדתם מה ההבדלים בין שני סוגי מכונות הקפה המובילים בתחום – נשאר רק להחליט מה אתם מעדיפים. חברת פאוזה, מקבוצת מי עדן, מספקת את כל פתרונות הקפה שתרצו, לביתכם או למשרד: מכונות קפה, פולי קפה וקפסולות איכותיות של Lavazza וכן מכונות קפה Bean to Cup של Saeco. עוד תוכלו למצוא בפאוזה מגוון מותגי קפה כ-Mokador Bristot, Mauro ופתרונות משלימים למטבחון העסקי כמו כוסות, סוכר, עוגיות וכל שאר מה שצריך בו.